שתף מאמר זה:

פוסטים אחרונים:

מאמר חיזוק ליום כיפור

מעשה בעני שהיה זקוק לפרנסה, יצא לחפשה.
פגש במלך שנתן לו שק מלא במטבעות זהב ואמר לו: "לך והתפרנס מכך". בשביל להתפרנס,
היה צריך העני לחצות את הנהר. הנהר היה מלא גלים, שוצף וסוער. בטפשותו, החל ההלך
לזרוק לנהר מטבע אחר מטבע ע"מ לייבשו. כמובן שדבר לא קרה…

להמשך קריאה »

הבטחת המהרח"ו לשנה טובה

כתב רבי חיים ויטאל (תלמיד האריז"ל) שצריך למנות את כסף הפדיון בערב ראש השנה ואחר כך לחזור על הפדיון נפש ביום כיפור ולחלק את הכסף למשפחות נזקקים ומעוטי יכולת בחג הסוכות.
וז"ל : "והעושה פדיון זה באופן זה מובטח לו שישלים שנתו".

להמשך קריאה »

מאמר לראש השנה – מהות השופר

הקולות העולים מן השופר הם שוברים מחיצות רוחניות ופועלים נשגבות בעולמות העליונים, אמנם גם אנחנו נוכל למצוא משמעות ממה שמבקש קול השופר להשמיע לאוזנינו, אם נתבונן כיצד נוצרים קולות השופר, נבחין שהתוקע נופח אויר בשופר והאויר יוצר את הקול, וכך אנו שומעים תקיעה תרועה ושברים. ומהו האוויר? האוויר הוא הנפש, התוקע מכניס לתוך השופר את כל חיותו.

להמשך קריאה »

פרשת השבוע- "בשלח" -יציאת מצרים.

ב"ה

עמ"י ניצב על שפת הים, נחלקים לארבע כיתות א' אומרת נחזור מצרימה, א' אומרת נילחם במצריים,      א' אומרת נקפוץ למים וכת א' בתפילה… משה רבנו צועק אל הקב"ה ואז השי"ת מפתיע בתשובה:

"מה תצעק אליי דבר אל בני ישראל וייסעו".

הקב"ה או' יש פעמים שאין זמן לדיבורים של הא' ואפי' זה לא הזמן לתפילה.. אלא…- מסירות נפש!!!

"הים ראה וינס הירדן יסוב לאחור"

או' המדרש מה ראה הים שנס ארונו של יוסף שאז אמר ה' לים -"ינוס מפני הנס" – יוסף שברח מן העבירה שנ"א "ויעזב יוסף בגדו בידה וינוס" שעשה מסירות נפש ובזכותו נשתנה הטבע ונבקע הים ע"י שנחשון בן עמינדב קפץ למים והראה שהוא ממשיך את הכוח של המסירות נפש.

דהיינו שמעיקר הדין בלי המסירות נפש של עמ"י אלא ע"פ דרך הטבע, הים לא היה אמור להיבקע אלא מפני המסירו"נ , כיון שמסירו"נ זה נגד הטבע אז זה משנה את הטבע, ולכן בנ"א שרוצה ישועה בכל דבר שהוא מהשמיים הוא צריך להיות בבחינת 'נס' – מסירות נפש ואז יזכה לישועתו.

והמסירות נפש זה דבר ראשון: כ"א ומדרגתו יש בנ"א שמה שהוא עושה זה בכלל לא נסיון לשני ולהפך יש א' שקשה לו להתפלל בציבור וא' ללכת לשיעור תורה כ"א לפי הקושי שלו…                                           ודבר שני כגודל הישועה שא' צריך כך גודל ההקרבה שהוא צריך לעשות מצד עצמו, בנ"א שצריך רפואה גדולה לא יגיד רק אני ייטול ידיים, זה טוב, אבל צריך יותר מזה משהו שקשה לו – זה הנסיון, אותו הדבר זה בעניין של פדיון נפש שאל אותי פעם מישהו כמה צריך ליתן א"ל כמה שקשה לך לא' זה 1000 שח ולא' זה 20 שח כ"א לפי הקושי וזה מה שמבטל את הדינים מהא'.

הגמ' או' שעמ"י אין להם מזל. מה הכונה? – שאנחנו מעל למזל, אנחנו עמ"י לא לפי חוקי הטבע.             אבל מיצד שני אתה יכול לראות אנשים שהם כן מנוהלים ע"פ הטבע בדיוק, למה זה? אלא שבנ"א שהולך אם הקב"ה בטבע – השי"ת מתנהג עמו עפ"י הטבע, אבל כשבנ"א משליך את השכל מול הקב"ה ומאמין בו באמונה שלימה – השי"ת דואג לו אף למעלה מהטבע. ולכן הקב"ה או' למשה "מה תצעק אליי" – מספיק לעכשיו אם התפילה אני רוצה לראות השתדלות למעלה מהטבע כדי שתקבלו את הישועה – "דבר אל בנ"י וייסעו"…

במכה האחרונה בפ' שעברה קראנו על "מכת בכורות" הקב"ה או' למשה "בחצות אני מוציא את בנ"י" ואילו משה או' לפרעה "כחצות" – בערך בחצות.. ומדוע שינה? שמא יבדקו המצריים בכוכבים ויטעו בחצות ויגידו משה בדאי.

ואני תמה ע"ז המצרים אחרי 10 מכות אין להם מים, אין להם אוכל, הם חולים, זה מה שחסר להם לראות מתי חצות כדי לדעת אם משה נאמן וכי הם לא ראו עד עכשיו??

אבל מו"ר אנחנו צריכם לדעת שזה גם מרמז עלינו…                                                                                     כל יהודי יש לו פרעה קטן ומצריים קטן בלב, מצד אחד אנחנו יודעים את האמת שהקב"ה שומר ומגן והוא נושא אותנו מעל דרך הטבע וכ"ו… אבל מצד שני אנחנו עדיין מסתכלים בלי אמונה. – או מה אפשר לעזור.. בנ"א שצריך רפואה שיתפלל לרפו"ש לא יגיד שנשיג את רופא פלוני, אותו דבר בפרנסה תשליך את זה על בורא עולם ואל תיתן להשי"ת עצות איך לפתור לך את הבעיה.

(אבל השי"ת בכוונה הביא לנו את האפשרות הזאת של הבחירה, כדי שנבחר בטוב ונקבל ע"ז שכר, בורא עולם רוצה לראות אותנו סומכים ובטוחים בו ואף מקריבים בשביל זה..)

בגמרא במס' תענית: מובא שהיה בצורת גדולה בא"י ובאו לפני ר' אליעזר ביקשו הימנו שיתפלל, התפלל ר"א הרבה ולא נענה, בא אחריו תלמידו רבי עקיבא, – רק אמר 'אבינו מלכנו' וכבר הגיעו עננים והתחילו לרדת גשמים. החלו העם לרנן וכי התלמיד גדול מהרב… יצאה בת קול ואמרה 'לא מפני שזה גדול מזה אלא מפני שזה (ר"ע) מעביר על מידותיו…' דהיינו ר"א היה מתלמידי ב"ש שהיו או' 'יקוב הדין את ההר' אז גם הקב"ה הלך לפי הדין שלא היה מגיע לעמ"י גשמים אבל ר"ע היה בשיטת ב"ה שהיו עושים לפנים משורת הדין כך גם הקב"ה עשה לפנים משורת הדין והוריד להם גשמים..

מה שאנחנו לומדים מזה כמו שאמרנו שבנ"א מקבל לפי מה שהוא עושה… כ"א לפי הכלי שלו ר"א הביא כלי של ע"פ הדין – נתמלא לו שם ע"פ הדין. ר"ע כליו היו לפי רחמים – כך עמ"י קבלו על ידו מן הרחמים. אותו הדבר כל בנ"א יש לו כלים שבהם השי"ת מוריד לו את השפע, בנ"א שיכין כלים טובים יקבל את הטוב גם משמיים וגם מהסובבים, פתאום א' רואה שיותר מעריכים אותו, מחייכים אליו, ולמה? כי הוא נהיה בנ"א יותר טוב ויותר נח, הוא מכיל את כולם וכך הוא מקבל חזרה…

בפרשה שעברה קראנו "בא אל פרעה" מה זה בוא למה לא לך אל פרעה?

אלא א"ל השי"ת למשה אני איתך, בוא איתי… כי 'בכל צרתם לו צר' הקב"ה נמצא איתנו בכל הצרות, הנפילות, רק תבוא יהודי, תנסה להמשיך ולהתקדם אל תישאר באותה המשבצת, תעשה משהו.

אותו הדבר אנחנו רואים במכת חושך שהייתה בשביל עמ"י כי 80% ! מעמ"י מתו במכת חושך, שנ"א: "וחמושים עלו בני ישראל" רק חמישית ממה שהיו ולמה כי כל השאר שמונים אחוז רצו להישאר במצריים! ואני תמיד שואל איך יתכן בנ"א שסובל, משועבד, כמו בשואה היה להם שם, ובנ"א לא רוצה לצאת???

אלא התשובה היא שהם התרגלו! הבעיה הכי גדולה זה להתרגל, בנ"א שהתרגל למציאות של חיים מה שלא תציע לו – הוא ירצה להישאר וזה אסור לנו! אסור לנו להתרגל לחיים שלנו לזה שאנחנו קמים בבוקר, מתפללים, לומדים תורה,.. – 'כל יום יהיו בענייך כחדשים"                                                                         אז נכון % 80 מאיתנו לא רוצה לצאת וגם בתוכנו יש את ה-% 80 שלא רוצים להתקדם, אבל בכל אדם יש חומש שצועק לצאת ממצריים ולא להרגל ולדכדוך… ואיתו בעז"ה לצאת מהמצריים שלנו!

לכן כל בנ"א יכול מהיום לשנות את המזל והטבע שלו, יכול להיות שנגזר עליו משהו מסוים בר"ה אבל א"א להביא את זה עליו למה? כי הוא שינה את הכלי שלו, הוא עשה נגד הטבע, עשה מסירות נפש בדבר שהיה קשה לו – גם הקב"ה עושה איתו מעל הטבע – ובוקע לו את הים!!! כל א' יכול לצאת ממצרים, רק שירצה ויפעל משהו מסוים שיבקע את החומה של הטבע, משהו של מסירות נפש, ואז בורא עולם ינהיג אותו מעל דרך הטבע, רק נשנה את עצמנו ונרצה באמת להתקדם ולצאת מהמצריים.

ונזכור תמיד שכל המהלך של הקושי ואח"כ המסירות נפש שלנו בורא עולם ביחד איתנו – "בוא אל פרעה" עד שבעז"ה ה' נקבל את הישועה שלנו במהרה בימנו וברחמים אכי"ר.

יה"ר שנזכה לדעת להשתנות ולהסתכל תמיד במבט הנכון, ובכך נזכה לקבל את השפע, ולהחיש את הגאולה אכי"ר.

שבת שלום

1 רבי שמעון בר יוחאי היה תלמיד של תלמיד) 5 דורות אחורה (של ר' נחוניה בן הקנה.

2 אסור לשמוח בנפול רשעים מישראל (מותר ברשעי הגויים). שאלו את הגאון מווילנה אם מותר להרוג מוסר.השיב שאסור להרוג, אולם מותר שלא לסייע לו בעת נפילתו. דאגו שאותו מוסר יטבע ושמחו על נפילתו. שבוע לאחר מכן נפטרו השמחים. השיב להם הגאון מו וילנה שהמיתה היא לא בגין המעשה אלא בגין השמחה. כך, בגמרא מסופר שה- ס.מ שמח על הפירעון של מכירת יוסף (10 הרוגי מלכות), אך נענש על כך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן