
מו"ר הרב הגאון שמעון מועלם - פרשת דברים
איך לצאת מהבעיות
מו"ר הרב הגאון שמעון מועלם - פרשת בלק איך להינצל מכישופים!
אנו נמצאים ב- 3 השבועות. נלמד איך נתחזק בנושא הניסיונות העוברים על האדם. המפרשים כותבים שפרשת מסעי מדברת לכל אחד ואחד מאתנו.
מסעות היהודי בעולם הזה – הבעש"ט, אור החיים הקדוש ומקובלים רבים מפרשים ש"מסעי בני ישראל" הם סופי תיבות י.ל.י זה שם קדוש שמאפשר לאדם לברר
ניצוצות של קדושה. כל אחד והמסע שלו. לכל יהודי יש לפחות 42 מסעות בחייו. לעיתים שינויים לטובה, שמחה גדולה ולעיתים ההפך. האדם מתפלא – איפה ה' יתברך איתי בבעיה זו?! אני שומע מהרבה אנשים – למרות שאני מתפלל ומשתדל, אני לא רואה ישועה. לא טוב לי. חכמי הקבלה מפרשים שאלו מסעי בנ"י. לכל יהודי יש מסע.
כל אדם עובר צמצומים – מה התכלית?! – בנ"י יצאו ממצרים. לכל אדם יש מיצרים. לדוגמא בשלום בית, בחינוך הילדים – ולא יודעים איך לצאת מזה. הילדים מתחצפים. יוצאים לתרבות רעה. התורה אומרת שאין אדם שאין לו לחצים בזה העולם והכל
אצלו מושלם. יכול להיות טוב בדבר אחד וצמצום בדבר אחר. כל אחד חייב לעבור מסעות ולצאת ממצרים. נשאלת השאלה – אדם בא לכאן לסבול?!? בשיעור זה נלמד איך יוצאים ממצרים. מהמיצרים שעוברים בהכרח על כל אדם.
לכל אדם קשיים "התפורים" המיוחד עבורו – עכשיו חזרתי מניחום אבלים של אדם מהקהילה שלא על אף אחד מישראל אשתו נפטרה עליו בגיל צעיר. הוא שואל – מה ה' רוצה ממני?! כך, מסופר על אדם שפנה לה' שהוא לא יכול עם הצרות שלו. החברים שלו חווים צרות יותר קלות. הוא חולם בלילה שה' מאפשר לו להחליף את השק שלו. הוא נובר לחפש שק אחר ולא מצא אף שק. אולם, אחרי שעות של נבירה הוא מוצא שק. סופו של יום – זה אותו שק שהוא זרק. כל אחד מקבל התמודדויות שזה חלק מהתיקון שלו. אצל ה' יתברך, אין פספוסים. הכול בדיוק לאדם. השאלה איך אדם יכול להפנים שכל ההתמודדויות זה מה' יתברך לטובתו.
לכל יהודי יש עמוד ענן ועמוד אש – לבנ"י היו במדבר עמוד ענן ועמוד אש. בעלי המוסר מבארים שתפקידו של עמוד הענן ליישר את הדרכים. כמו כן, עמוד הענן היה מכבס ומגהץ להם את הבגדים. עמוד האש היה מאיר להם את הדרך בלילה. מבארים בעלי המוסר שלכל יהודי יש עמוד ענן ועמוד אש. האדם לא הולך באבדון. כל קושי או חוסר זה בכוונת מכוון. לכל יהודי יש שלב שהוא אמור לעבור אותו. בסוף הכול מסתדר. ה' מביא לאדם קושי ולא זורק אותו. הוא כבר מקדים רפואה למכה. אולם, הוא לא מגלה לאדם – מתי הקץ לייסורים. עמוד אש – אדם רואה את האור בתוך הבעיה.
חשיבות האמונה התמימה -התקשרה אלי אישה בשאלה בהולה. לבנה בן ה- 7 נוצר נמק ברגל וקיימת תמימות דעים בקרב הרופאים לכרות את האצבע. אחרת זה סיכון גדול. הגברת פנתה אלי חרף ההתנגדות הנחרצת של הרופאים להשהות את ההליך. המלצתי לה לא לכרות את האצבע. יועץ מטעמי הפנה אותם לבית חולים אחר. שם הרופאים הסבירו שהכול ניתן לסדר במשחה קלה. זה לא נס! זה אמונה תמימה לה' יתברך.
דוד המלך היה נרדף. ה' מבקשים את הנרדפים. היו לו בעיות עם האישה, עם הילדים. רואים את זה בכל פסוקי התהילים. דוד המלך זכה שהמלוכה בישראל תהיה מזרעו בלבד. זאת מפני שהוא בא לה' באמונה תמימה. ה' אתה נתת את הבעיה, אז אתה תיתן את הפתרון.
סגולת אין עוד מלבדו – אומר הרב חיים מוולוז'ין בנפש החיים – שער ג' פרק י"ב. הסגולה להסיר כל דינים ורצונות אחרים שלא ישלטו בו. אדם שיש לו דינים – צמצום בפרנסה, דרישות של תשלום מכל מיני גורמים (נושים). איך מבטלים? – אדם קובע בליבו – "ה' הוא הוא האלוקים ואין עוד מלבדו" אדם הרוצה לבטל את הטבע מעליו יחשוב שאין טבע רק ה' יתברך. הוא צריך לקבוע בליבו שאין שום ישות מלבד ה'. הוא קובע הכול. אין בוס, אין בנק, אין רשויות שלטון. מי הם? כולם מונהגים ע"י ה' יתברך. הכול מלא רק באחדותו הפשוט. משעבד מחשבתו רק לה' יתברך. הרב חוז על כך רבות בספרו. זאת מכיוון ש היישום הוא לא פשוט.
סופר על הרב מסלונים שפגש את הרב כהנמן וסיפר לו שהוא מנהל ישיבה ואין לו משכורות לשלם. שאל הרב האם מותר לי לקחת הלוואה לכך? אולם אין לי מאיפה להחזיר. לפי ההלכה ידוע שאסור לקחת ההלוואה אם אין לך מקור לפירעונה. הרב השיב לו שזה תלוי. יהודה היה ערב מול אביו יעקב על בנימין. מה המשמעות של ערב? שאם קורה משהו – אני יכול להחזיר את הערבות במלואה. נשאלת השאלה? – כיצד ניתן להיות ערב על אדם?!? אם חס ושלום יקרה לו משהו, אין לו תחליף – זה לא כסף. בגמרא מסופר על שרה של רומי שהייתה עשירה מאוד. רבי עקיבא ביקש ממנה הלוואה. השרה הסכימה להלוות ובתנאי שה' יתברך הוא ערב והים. כי בעוצמת הים רואים את הכוח של ה' יתברך. הלוואה ניתנה לחצי שנה. רבי עקיבא חלה ולא יכל להגיע ולפרוע את החוב. השרה הלכה לים ובקשה את הפירעון מהערב. הגמרא מספרת שה' יתברך נתן שיגעון לבת הקיסר והיא לקחה את אוצר התכשיטים וזרקה לים. תוך כמה דקות השרה קיבלה את החוב והודתה לה' יתברך. אולם, היה שם יותר משווי ההלוואה. בינתיים רבי עקיבא החלים ובא לפרוע. אולם, השרה נהגה ביושרה ואמרה שהערב פרע את ההלוואה ואף פרע יוותר מידי – היא החזירה לו את העודף. הלימוד שלנו הוא שאפילו גויים שמתנהגים עם ה' יתברך בתמימות, ה' מסדר ענייניהם. קל וחומר אנחנו.
לחיות את סגולת האין עוד מלבדו – הטעות שלנו שאנו חושבים שאנחנו עושים הכול. אומר הרב. אם אדם רוצה לבטל את הטבע מעליו. אין שום בעיות. על האדם לשעבד את טוהר מחשבתו רק לה' יתברך. ממלא, התבטלו מעליו כל הבעיות.
פעם בא לרב "בית הלוי" מרוסיה יהודי ואמר לו שהמשטרה הרוסית מחפשת סחורה גנובה. יש לי הרבה סחורה גנובה. תוך חצי שעה מגיעים אלי ואני חושש. בית הלוי אמר לו להוציא ספר נפש החיים מהספרייה ולמדו את הקטע האמור לעיל.
הרבה אנשים אומרים – ברוך ה'. הרוב מהפה לחוץ. אולם, יש לחיות את זה ולבטל את הטבע. אשתו של הסוחר מספרת שנעשה נס. השוטרים הרוסים הלכו לאכול צהריים וכשחזרו דילגו מעליהם.
דוגמא נוספת – אישה הייתה בחדר לידה והרופאים מסרו שיש סיכון ואו התינוק או האימא ישרדו את הלידה. הבעל לא ידע מה לעשות. נזכר בסגולה הזו. התחיל לחשוב שה' יתברך הוא הזן, הוא הרופא הוא הכול. אין שום טבע שולט עליו.
עצת היצר – זה מאוד קשה כי בקרות הבעיה האינסטינקט הטבעי הוא לחפש דרכי טבע בפתרון הבעיה הזו – רופא מומחה, עו"ד חריף, קשרים אישיים וכד'. הוא שוכח מהסגולה הזו.
אם אדם יתעשת, אדם יכול לקצור ישועות גדולות. זו דרך ארוכה כי היצר הרע ייקח אותו לחובת ההשתדלות. המפרשים אומרים שההשתדלות היא לא מועילה וגם לא מזיקה. ההשתדלות היא כורח המציאות. ה' חייב אותנו להשתדל כחלק מהניסיון שלמרות השתדלות זה לא מעלה ולא מוריד. זה מאוד קשה. כי שגור על לשוננו חובת ההשתדלות וזה באמת חובה – אבל באותה נשימה צריך לזכור שזה לא מעלה ולא מוריד.
מעלת האמונה – הגאון מווילנה אומר שעיקר הירידה לעולם הזה זה לבטוח בה' באמונה תמימה. נאמר בשם המקובלים שלאחר 120, אם אדם מגיע לבית דין של מעלה עם עבירות. אולם, יש לו בטחון בה' יתברך. אמונה תמימה. ה' יתברך יפדה אותו. זה אחד הדברים הקלים ביותר והקשים ביותר.
מסיר השומנים – איך אני יכול לעזוב את הבלגן כשיש לי הרבה פתרונות מוצעים?!? כמו לדוגמא: לדבר עם פלוני או אלמוני. לעזוב את אמצעי הטבע – ו- 5 דקות להתמקד שכך שה' יתברך שולט על הכול. זה המסיר שומנים הכי גדול שיש לנו.
הבעיות הן בירור ניצוצות – יש אדם שיש לו הרבה חייבים שלא פורעים לו הלוואות. הוא חושב מה לעשות. הכול טוב ויפה אולם, אסור לשכוח את העיקר – העיקר הוא שאתה מונהג מה' יתברך. אלו מסעי בנ"י. לה' יתברך אין פספוסים. אין תקלות. אין לו מקרה שקורה סתם. הכול נחקק מיום לידתך. אדם צריך לחשוב כך על ה' יתברך. זו ההשתדלות האמתית שאדם צריך לאמץ. כאמור, לפי הבעש"ט, כל יהודי חייב לעבור את המסעות הללו. לעיתים יהודי מגיע למקום ולא מבין – מה הוא עושה כאן. זה מפריע לי לעשות חסד, ללמוד תורה, לעבוד וכד'. אדם חייב לברר שם ניצוצות של קדושה. עשו עמו עוול והוא נמצא בבית האסורים בגלל קריזה של השופט או בגלל טעות של העו"ד. יידע האדם שרק הוא יכול לברר את ניצוצות הקדושה מחטאו של האדם הראשון שנפלו לשם. אם הגעת למקום, שם אתה אמור לברר. זה העמוד הענן ועמוד האש שלנו.
יש הנהגה – על פי ה' יחנו ועל פי ה' ייסעו. תמימות. ה' אומר, אנחנו מפרקים הכול ומקימים מחדש. לא יודעים לכמה זמן. זו אמונה תמימה. התורה מאריכה במסעות הללו. הבעש"ט אומר שהתורה מאריכה בפרטים הללו כדי לחנך אותנו. גם לכל יהודי יש מסעות. יש מגן אברהם בסימן כ"ח. שאומר שאסור להפסיק באמצע המסעות בקריאת התורה. אומרים את זה בעלייה אחת. זו סגולה לשמירה. חכמי הקבלה אומרים שמי שקורא את המסעות עם התרגום – זו סגולה לשמירה. הפשט הוא כשאדם רואה את המסעות הוא מחדיר שיש הנהגה. יש כוח עליון. וזה מה שחשוב אצל ה' יתברך. פחות חשוב המעשים. יותר חשוב הלב.
כוח הדיבור – היה לי שיעור בת"א וסיפרתי על מעשה בזמן רבי פנחס מקוריץ ורבי זושא, לפני כ- 200 שנה. את הסיפור מספר האדמו"ר מרוז'ין. אדם שהיה נשוי 25 שנה ללא ילדים. הפנו אותו לרבי זושא לברכה. הגיע אליו היהודי בי"ד ניסן. לפני בדיקת חמץ. ביקש ברכה מרבי זושא. ענה לו רבי זושא. בשמחה, אולם לאחר בדיקת חמץ. הוא רואה את רבי זושא בשרעפי קודש לקראת הבדיקה. חשב היהודי – זו שעת רצון נבקש ברכה מרבי זושא. עונה לו הרב. תמתין. נסיים בדיקה ואני אברך. הדבר נשנה שוב ושוב. עד שהרב התעצבן ואמר לו שהוא נשבע שלעולם לא יהיו לו ילדים. המסכן ברח ובכה. במקום ברכה הוא קיבל קללה. מה יגיד לאשתו?! הפנו אותו לרבי פנחס מקוריץ שהיה עני מרוד ולא היה לו מה לאכול. ייעצו לו שיש לו צדקה ליל הסדר והצדיק יברך אותו. הגדיל לעשות. עיצב את ביתו של רבי פנחס. קנה בגדים לילדיו. רכש צרכי סעודה כיד המלך. רבי פנחס נדהם! הרבנית אמרה לו שהאדם הזה עשה הכול עבורו. הוא ביקש מהצדיק ברכה לילדים. הצדיק ברך אותו בשמחה. אולם, ראה רבי פנחס שאותו יהודי בוכה. שאל אותו – למה אתה בוכה?. סיפר לו היהודי את מה שקרה לו אצל רבי זושא. רבי פנחס עמד וחשב כ- 5 דקות. אמר – אני נשבע שהשנה יהיו לך ילידים.
כך, נוצר רעש גדול בשמיים – 2 גדולי עולם נשבעים שבועות מנוגדות בשבועה חמורה. ה' יתברך הכריע לפי אותו רב שיותר השתדל לשמור על לשונו ולא להישבע או הקפיד להגיד בלי נדר. ראה ה' יתברך שרבי פנחס מעולם לא נשבע ורבי זושא נשבע פעם אחת על מנת לדאוג לכלל ישראל בענייני פרנסה. כך, ה' התיר את שבועת הקללה של רבי זושא. מזה רואים כמה אדם צריך לשמור על הדיבור שלו.
שבוע שעבר בשיעור בישוב דלתון סיפרתי לשומעים את המעשה – שאדם מברך, אדם משנה טבע. אדם שאומר דברי תורה, קורות ביתו משתנים. אין לנו עיניים רוחניות מספיק כדי לראות זאת. כך, עשו ניסוי, לקחו 2 עציצים. עציץ אחד השקו במים רגילים מהברז. את העציץ השני ברכו ברכת שהכול נהיה בדברו, שתו מהמים והשקו את העציץ. נדהמו לגלות שהעציץ שברכו על מימייו גדל פי כמה יותר טוב מהעציץ הרגיל. בא אלי אחד ממשתתפי השיעור ואמר לי – אני חקלאי וניסיתי בעצמי את הדבר הזה וזו אמת לאמיתה. הרב אלישיב אומר שמי שאומר שהכול נהיה בדברו – מבטל מעליו את כל כוחות הטבע. זה לא רק להגיד אלה לכוון שהכול זה ה' יתברך – אין עוד מלבדו. זו האמונה. אדם שנולך עם האמונה – יראה ישועות.
חשיבה תמימה – השבוע באו אלי 2 שותפים. הם היו צריכים להשיג 300 אלף ₪ תוך יומיים. הם באו אלי לטקס עצה. אני ביקשתי מהם שכל אחד ידאגו להלוואה בת 100 אלף ₪ וגם אני ידאג ל- 100 אלף ₪ הלוואה. שאלו השותפים – הרב? מאיפה תביא? אתה מגרד משכורות לכולל? עניתי – אני לא יודע מאיפה אשיג – אבל שכל אחד ידאג לעצמו. התקשרתי לישראל כביר שייקח הלוואה מהבנק 100 אלף ₪. ישראל אמר לי. לא יאשרו. עניתי לו – לא יודע, הבטחתי לשותפים. תארגן. יצאו השותפים יצאו. אני נותרתי ללמוד בביתי. לא עונה לטלפונים. קמתי שנייה אחת והטלפון צלצל. עניתי. על הקו היה אחד מהשותפים שמספר לי שמיד איך שהוא יוצא מהרב. הוא קיבל טלפון שרוצים שהוא יעשה עבודה שהתשלום המקדים שלה הוא 100 אלף ₪. הרב ענה לו – יופי – זה ה- 100 אלף שלך. השיב לו השותף. לא הרב, זה ה- 100 אלף שלך. אתה כבר נתת את החלק שלך. אני אשיג את ההלוואה. וזה עשה לי טוב. כי כשמתנהגים עם ה' בתמימות הוא מסדר את כל הבעיות אני לא ידעתי מאיפה אני משיג את הכסף. אמרתי משפט. ה' יתברך סידר את הדברים.
ה' יתברך לא צריך את העזרה שלך – אדם שרוצה להינצל מבעיות, עליו להתנהג עם ה' בשיא הפשטות. יש דברים שעומדים ברומו של עולם. כולם מתפללים לה' יתברך בהרבה תחומים. אולם אנו צריכים להפנים שרק ה' יתברך יכול לעזור בכל תחום – זה לא המנהל או מוסד כזה או אחר. הבעיה שלנו היא שאנחנו מאמינים בה' יתברך ומחפשים לעזור לו. עוזרים לה' איך להושיע אותי. זו הבעיה. אתה מאמין ולא מאמין. אדם ב- 5 דק' פותר את הכול. אולם בעת צרה – זה קשה מאוד. כי גם המאמין עלול להגיד – בסדר, ה' יתברך גם יעזור, אבל אני חייב לפעול. כל אחד יעשה את שלו. ה' לא צריך את העזרה שלך. אנחנו רק מקלקלים לו.
סיפר ראש ישיבת פונוביץ', הרב כהנמן, שלקח הלוואה גדולה בשביל הישיבה שלו מגמ"חים. לא היה לו להחזיר וביום הפירעון הוא פנה לבנק, לקח הלוואה בשעבוד הבית שלו. אמרו לו – מה עשית?!? הבנק זה לא גמ"ח. אם אין לך להחזיר אתה הלוואה מיד מחלטים את הבית. אין סנטימנטים. אמר – אני לא יודע , אני לוקח כספים בשביל התורה. ביום הפירעון של הבנק. לא היה לרב מקור פירעון. כך, ביום הפירעון הגיע אליו יהודי שעבד כשמש הקהילה וסיפר לו שבנו נפל במלחמת העולם הראשונה כלוחם בצבא ארה"ב לפיכך הוא קיבל פיצויים מורחבים ממדינת ארה"ב על אובדן הבן. הוא מעוניין להפקיד את הכסף אצל הרב מכיוון שאם בקהילה יידעו את היקף הכספים שלו, יפטרו אותו מלהיות שמש וחבל לא על העבודה הטובה. רק בקשה אחת ביקש השמש – ביום שאני מבקש את הכספים תחזיר לי. הרב הרגיש שנעשה לו נס. הלך ופרע את החוב. לאחר חצי שנה, בחול המועד סוכות, פונה אליו השמש וביקש לפרוע. הרב, שידע שאין לו מקור פירעון, אמר לו – שב תאכל, זה חג עכשיו. סוכות. בוא נדבר. בברכת המזון הרב מכוון – ה' תעזור לי לפרוע. באותו רגע דפיקה בדלת. הרב מקבל המחאה בנקאית בסכום ההלוואה. אדם ההולך עם ה' בתמימות אין מציאות שאדם יפסיד או יפספס.
ה' מבקש את הנרדף – אפילו שהרודף זכאי. ה' עושה ניסים לנרדף זה כי לנרדף אין כלום והוא לא מבין איך הוא פותר את הבעיה. אדם שיודע לפתור את הבעיה הוא לא נרדף. לנרדף אין פתרון והוא פונה בדלות מלאה לה' יתברך. פנה אלי אדם שביום האחרון לפינוי הבית לא היה לו פתח תקווה. ככל שאדם יותר מופשט עם ה' יתברך, משעבד מחשבתו לה' יתברך, הוא יוושע. כך, פנחס שאל את משה רבינו על כך שזמרי בן סלוא עושה עבירה עם גויה. משה, אתה לימדת אותנו שישראל חוטא עם גויה קנאים פוגעים בו. ענה לו משה רבינו. אתה צודק. אתה שאמרת זאת – תעשה את זה.
זה מוסר בשבילנו. אם אדם נתקל בדוחק. קודם כל פונה לבורא עולם ויבקש ממנו שרק הוא יכול לעזור לי בבריאות, בפרנסה. אדם הפונה הוא מקבל ישועה מה' יתברך.
לכל אדם יש בעיות. רפואה – מחפש רופא. חינוך ילדים – את המחנך. שלום בית – את המגשר. אומר הרב מוולז'ין – לא צריך את כל זה. יש כאן אחד שכולל את הכל. פנה אל ה' יתברך. ריבונו של עולם. אתה הבאת את הבעיה הזו ואתה גם תפתור אותה. אני מאמין באמונה שלמה שיש לך פתרון לדבר הזה. רק תראה לי את הפתרון. איך אני יכול להינצל מהדבר הזה. אולם, אנחנו מאמינים ולא מאמינים. קשה לנו להחדיר את האמונה ללב שלנו. זה הדבר היחיד שבזכותו אדם יכול לצאת מהבעיות.
כל קושי הוא ניסיון באמונה – כל אדם ששומע את זה עכשיו – מיד הוא יחליט להתחזק מאמונה הזו. זה ברור. אולם, יצר הרע לא ייתן לנו. בבעיה הכי קטנה מיד נחפש – איפה הפתרון הטבעי. אנחנו לא כופרים – אחר כך נכניס את ה' יתברך למשוואה. זו טעות גדולה. קודם כל ה'. קודם כל דעת תורה. הרב לא מסייע – זו התמימות של המאמין. כל מה שעובר עלינו זה ניסיון.
ניסיון הפרנסה – אחד הניסיונות הקשים זו הפרנסה. השכל אומר – אם לא אני, מי יביא לי פרנסה. קשים מזונותיו של אדם יותר מקריעת ים סוף. זה שידוד מערכות. גם פרנסה זה שידוד מערכות ביציאה מהתפיסה השכלית – אני ועוצם ידי מביאים את הכסף. לא להביא מזונות זה הקשה. אלא התפיסה שאם אני לא עובד אין כסף. זה העבודה שלנו. להבין שהפעולה לא מועילה ולא מזיקה. חייבים לעשות. אולם, השפי מביא רק הפשטות.
אין הגבלה בישועה של ה' – אם אתה צריך משהו – תקנה, אל תפחד. אם אתה זקוק אתה תקבל את הכסף. אל תפחד. ככה אדם מתנהל. תבדוק אם זה נחוץ לך ותשאיר את השאר לה' יתברך על ידי הפשטות ועל ידי האמונה.
מחשבה נכונה – הארכת המסעות היא בשבילך – מחר מחרתיים תהיה במסע. אל תגיד ריבונו של עולם. מה זה הצמצום הזה?!? אני לא רואה אותך!, איפה אתה. אתה פה? 🙂 למה פטרו אותי מהעובדה?!? כי ה' יתברך רוצה להביא לך משהו יותר טוב. אם תחשוב ככה, אתה תשנה את הטבע לגמרי. הטבע היה בגלל שאתה היית עובד לא טוב. לא – אני מאמין בך שאתה תביא לי משהו יותר טוב. אני ראיתי את זה בצורה ברורה. אדם חושב שה' מעניש אותו. לא!! תחשוב שה' רק מטיב אתך. זו הסתכלות. יכול להיות שהנזק הזה פודה לך נזק יותר חמור או שזה לילה לפני האור הגדול. כשהאדם חושב ככה הוא משנה את הטבע. זה לא פשוט – כי חווים חוסר ברמה המידית. הכול קצוב. אין עונשים. הכול בפשטות ובתמימות. גם אם חס וחלילה זה עונש. אני בחשיבה שלי משנה את העונש. אני מאמין שאתה מיטיב אותי במה שקרה. מה זה חוב כספי לה' יתברך?!? ברגע אחד אתה יכול להרוויח ולהפסיד מיליונים. כמה שהדיבור שלנו מגיע גבוה, המחשבה מגיע למקום יותר גבוה. במחשבה ניתן להיוושע מהכל. אנשים ניצלו בשואה בנסים כי שננו כל הזמן את הסגולה של הרב חיים מוולוז'ין. בואו נשנן את הסגולה הזו. נדפיס אותה ונחייה אותה ונראה ישועות מעל הטבע. שלום בית. חינוך. ה' יזכה אותנו לחשיבה טובה ויציל אותנו מניסיונות. אמן.
1 מסגרת "רצופין" נוסד לאחרונה בכולל שאברכים לומדים תורה ברצף ללא שום דיבור של חולין ומקבלים תוספת במילגה.