
מו"ר הרב הגאון שמעון מועלם - פרשת קרח
זהירות ממחלוקת ומעלת הוויתור
מו"ר הרב הגאון שמעון מועלם - פרשת קרח זהירות ממחלוקת ומעלת הוויתור
יום הילולת הצדיקים :
• רשב"ג
• ר' ישמעאל כהן גדול
• ר' יונתן בן עוזיאל
• ר' יהוד ה בן תימא
• הר ב מרדכ י אליהו
התורה היא הוראה – פרשת קרח מלמדת אותנו איך לחיות. התורה אינה ספר היסטוריה. תורה מלשון הוראה הדרך הנכונה לחיות את החים הכי טובים ומאושרים – פרנסה, זוגיות טובה ושמחה בחלקנו.
הקשר לפרשה קודמת – פרשת שלח לך – הפרשה דומה לפרשה הקודמת, פרשת שלח לך. בפרשה הקודמת משה רבנו שולח מרגלים, את הטובים ביות ר בעם. נשיאי ישראל. והגדולים הללו נפל ואיבדו את העולם הבא שלהם. צריך להבין מדוע? איך ממעלתם הרבה איבדו את הכול. כך ארע גם לקרח, שהיה נשיא. אדם מורם מעם. ראש הסנהדרין.
בנוסף, גם העונשים של המרגלים ושל קורח הם חמורים מאוד, חמורים אף מעוון עבודה זרה של חטא העגל. מכאן למדים שה' יתברך רואה בחומרה גדולה את מעשי המרגלים וקרח. ננסה להבין מה ניתן ללמוד מכך על חיינו האישיים.
אי הסתפקות – הזוהר הקדוש מלמד שהמרגלים וקרח סבלו מבעיה אחת – הם לא הסתפקו במה שיש להם. המרגלים חששו למעמדם במעבר מהמדבר לארץ ישראל, לכן הם סיפרו את מה שראו בעניים עקומות לטובת האינטרס האישי שלהם. כך גם קורח שכאמור היה מורם מעם, אולם רצה יותר, רצה להגיע לרמה של משה רבנו.
התורה מלמדת שאנשים שלא מסתפקים במה שיש להם עלולים לאבד הכול. תובנה ז ו היא הלכה למעשה. לצערנו אנשים מפרקים בתים בגלל כבוד. רצו משהו יותר טוב – יותר עוצמה, יותר כוח ואיבדו את הכול. כך גם בחינוך ילדים. הבן לומד טוב, הכול בסדר, אולם האב רוצה "לשפר אותו" ואז הוא מעיר לבן הערה לא במקום ועלול לאבד את הבן לגמרי. אדם עלול לאבד את כל מה שיש לו אם הוא לא שקול. הוא רוצה יותר טוב. תעצור ותתבונן – יש לך כל מה שאתה צריך. ה' שם אותך במקום המדויק לך.
שורש העניין זה חוסר אמונה – אדם שלא מסתפק במה שיש לו נקרא כופר. זאת כי הוא לא מאמין שה' יתברך שם אותו במקום המדויק הזה כי זה התיקון שלו. זה בסדר לרצות ולשאוף. אול ם צריך שיקול דעת שלא לאב ד, חלילה, את מה שיש לך. אנשים היו מבוססים במקום העבודה, אולם רצו יותר – ואז הציבו אולטי מטום למנהל שלהם ואיבדו את הכול. טוב לרצות, אולם חשובה התובנה שה' יתברך הוא מנהיג אותנו. אם לא קיבלת את משאת ליבך, כנראה שלה' יתברך יש מהלך. באופן אישי, לך , זה לא טוב השאיפה הזו.
לדעת להרפות – הרכוש של קרח גם שקע באדמה. מדוע גם הרכוש שלו? זה רמז לאדם. להינעל על שאיפה זו חוסר אמונה. תשאף, תפעל, אבל תדע להרפות ולסמוך על המהלכים של ה' בחייך. תדע שה' יתברך רוצה לעשות לך את הכי טוב עבורך. אנו סובלים מחשדות כלפי ה' יתברך. אדם מנסה להגשים משאלה ונכשל, הרבה פעמים, נוצר לו כאב. אולם, בראיה אמונית. תרפה – ההגשמה לא מתאימה לך כעת. זה פוגש אותנו כל החיים. גם בחינוך ילדים. אדם רוצה שהבן שלו יהיה הכי טוב. הוא לא מסתפק בטוב הקיים הוא מאתגר את הבן יתר על המידה ועלול לאבד את הבן לגמרי.
תכניס אמונה – האמירה של קורח – טלית שכולה תכלת, לא צריכה פתיל תכלת, בית שכולו ספרים – לא צריך מזוזה. האמירה היא למעשה – שלא צריך אמונה. כוחי ועוצם ידי. משה רבנו אומר לו – תכניס פתיל בודד, תכניס את המזוזה הקטנה – תכניס את האמונה. אדם לא יכול לזוז בלי האמונה. אנשים פרקו את חייהם בגלל כבוד. הם אפילו לא זוכרים מה שורש המריבה.
פירוש נכון למהלכי החיים – הפרשיות הללו נוקבות . ה' יתברך בנה מהלכים כדי להגן על המרגלים והם פירשו זאת בצורה מעוותת. גם אנחנו מפרשים את מהלכי חיינו בצורה מעוותת, כאילו כל המתרחש זה לרעתנו. ריבוי שאלות על הנהגת ה' בחיינו. הא מת היא שה' יתברך עושה הכול לטובתנו. כך גם קרח. פונה לאדם, שהתורה מעידה עליו , שהוא עניו מכל איש וחושד אותו בגאווה?!? זה עיוות, כמו העיוות של המרגלים. עיוות נוסף של קורח זה שהוא ראה איזה שושלת אמורה לצאת ממנו, ופירש בצורה מעוותת.
לשים לב מה מדברים – חשוב להתרחק ממחלוקת. יש סיפר על האריה, מלך החיות, שהבטיח לחיות להיות מלך רחמן ולא לטרוף את החיות. כל החיות שמחו מאוד. אחרי יומיים האריה הרגיש רעב וחשב עם עצמו שאם יש סיבה אמתית, אז מצווה לטרוף. כך, עבר ליד ו החמור. האריה שאל אותו: נראה לי שבגלל שלא אכלתי יש לי ריח לא טוב בפה. אתה יכול להריח ולבדוק לי? חמור אומר את האמת – ואמר לו שיש לו ריח זוועה בפה. המלך "נפגע" מהדיאגנוזה וטרף את החמור. אחרי שבוע שוב נהיה רעב. עברה זברה שכבר שמעה מה קרה לחמור. האריה שאל אותה אם יש לו ריח רע. הזברה לא רצתה ליפול בפח ואמרה לארי ה שיש לו ריח טוב מאוד מהפה. אמר לה האריה – אני יודע את האמת, יש לי ריח לא טוב ואת משקרת! – טרף אותה. אחרי שבוע האריה קרא לשועל. השועל כבר היה למוד ניסיון וכשהמלך ביקש ממנו להריח את הפה השיב לו השועל שהוא היה שמח לסייע, אולם הוא מצונן ולא מריח כלום. מזה לומדים שלפעמים אדם צריך לברוח – לא לחוות דעה לשום כיוון.
הגמרא אומרת "מילה בסלע שתיקה בתרי". בלמת את המילה – אתה מולך על המילה. הוצאת את המילה – אתה העבד של המילה. גם בבית. זרקת מילה לאשתך לא במקום – אתה עלול לנסות ולהצטדק מולה במשך שנה. אדם צריך להתבונן מה להגיד ולהיות עם אמונה בה' יתברך. אין מה לעלות ספקות לגבי מהות האישה או הילדים – זה חלק מהתיקון שלנו בעולם.
שורש רוחני – בזוהר הקדוש מתואר שכל דבר גשמי שקורה לאדם – יש לו שורש רוחני אצל ה'. ההסברים הטבעיים הם מוטעים. הגזירה האלוקית היא הסיבה. לרב הונא החמיצו 400 חביות יין. אדם רגיל היה מפעיל את הביטוח ומחפש אשמים בנזק. רב הונ א מיד קרא לרבנים שיסבירו לו את השורש הרוחני של הנזק. הרבנים מייד אמרו לרב הונא שיפשפש במעשיו. תחילה הוא טען בפניהם שהכול בסדר. מיד השיבו לו שימשיך לפשפש כי זו הנהגת ה' בעולם. פשפש ומצא. אדם שבאים עליו ייסורים – דבר ראשון הולך לרופא. אדם צריך לחזור בתשובה ויעשה ווידוי – זו התרופה.
יום הילולת הצדיקים – יום כ"ה סיוון הוא יום גדול – יום פטירת תנאים, ביניהם חלק מעשרת הרוגי מלכות, עליה ם כתוב בזוהר שיש להם שורש גבוה מאוד. ר' יהודה שאל שאלה להבין את הסיבה לעשרת הרוגי מלכות. ענו לו בחלום שיזהר ! אתה יכול לשאול הכול למעט עשרת הרוגי מלכות.
עשרת הרוגי מלכות – מסופר שהקיסר הרומי התחיל ללמוד תורה והקשה שאלה לחכמים. אם מוכר נפש מישראל חייב מיתה, איך השבטים מכרו את יוסף ולא נגזרה עליהם מיתה? הקיסר ביקש לגבות מהחכמים את החוב. הלכו החכמים לר' נחוניה בן הקנה 1 בשאלה – אם זאת גזירה, נקבל ואם לא נעשה את הקיסר גל עצמות. ר' נחוניה בן הקנה הלך לשאול את רבי ישמעאל כהן גדול )רבי ישמעאל בן אלישע( שעשה עליית נשמה כדי לשאול את השאלה . פגש למעלה את המלאך גבריאל שהתפלא לראותו למעלה. השיב לו שהוא רוצה להגיע ל כסא הכבוד כדי להבין אם ה' יתברך מסכים עם הגזירה. גבריאל המלאך אמר לו שזה חתימה חזקה. זאת לאור הסתמכות ישראל על התנאים הגדולים ופחות הפריע להם שאין בית המ קדש באופן שפעל קטרוג גדול על עם ישראל. כמו כן, אמר לו המלאך גבריאל שה- ס.מ מבקש, חס ושלום, לאבד את עם ישראל בגין מכירת יוסף, אולם ה' דחה ודחה אותו עד שכביכו ל כלו כל הקיצין וה' התברך היה צריך להסכים 2. שאל אותו ר' ישמעאל – מדוע דווקא אנחנו צריכים להיהרג? הש יב לו המלאך גבריאל שמיום שנברא העולם, ה' יתברך לא מצא אנשים יותר קדושים מכם. רבי ישמעאל בן אלישע סיפר את התשובה לחבריו. תגובתם הייתה לבכות ולשמוח. בכי על הגזירה ושמחה על מדרגתם. הזוג הראשון היה רשב"ג ו רב י ישמעאל כהן גדול.
נשאלת השאלה למה הרגו עשרה הרוגי מלכות אם תשעה מהשבטים מכרו את יוסף. האר"י הקדוש מסביר שגם ליוסף עצמו יש אשמה במכירה זאת עק ב פרסום החלומות לאחים באופן שעורר את קנאתם. כך, כנגד יוסף הצדיק הרגו את ר' ישמעאל – שהיה יפה תואר ויפה מראה, כמו יוסף הצדיק. בת הקיס ר ביקשה מאביה שלא יהרוג את ר' ישמעאל מפא ת יופיו. הקיסר אמר לבתו – אל תבקשי ממני לא להרוג את ר' ישמעאל, אולם אני אדאג לך. כך, ברשעותו הרבה, גילף הקיסר את עורו בעדינות. עקב זאת, רבי ישמעאל צעק 2 צעקות. יצאה בת קול ואמרה שאם ר' ישמעאל צועק עוד צעקה העולם חרב. לכן ר' ישמעאל שתק ויצאה נשמתו.
חשוב לנו להפנים שמדובר בגדולי ישראל, קדושי עליון – זי"ע. זה הפאר שלנו כעם ישראל ולכן יהודים מתפללים בקברי צדיקים.
כלים אמוניים – אדם רוצה להסיר ד ין מעליו, שידע שניתן לצאת מהכול על ידי עניית "אמן יהא שמיה רבא " בכל כוחו. הכוונה בכל הכוונה שלו . יש סגולות פשוטות שכתובות בגמרא . זה דוגמה לכוח האמונה. אדם שמאמין מבטל את הדין מעליו. האמונה הפשוט ה שלכל אדם יש ייעוד. אם ה' לא שם אותך כמו אהרון הכהן אז זה לא התפקיד שלך. לא הייעוד שלך בעולם.
עמידה בניסיונות – כל בן אדם חווה ניסיונות. כל אחד לפי רמתו. אחד קשה לו לשמור שבת והאחר קשה לו לכבד את השבת ולא לקיימה כמצוות אנשים מלומדה.
כך, גם למרגלים ולקרח היה ניסיון. ניסיון של כבוד.
כל אדם שהוא עושה משהו לכבוד ה' יתברך – לומד, תורם, עושה חסד וכד' – הוא עלול לפול לגאווה גדולה. כל מי שיותר גדול יש לו יותר ניסיונות.
לקום מהנפילות – ה' נמצא אותנו גם כשאנחנו נופלים בעבירה "נושא עוון" כשאדם קם מעבירה הוא מרים את כל ניצוצות הקדושה. כל יהודי יש לו נשמה אדירה לכן קשה לא להתגאות, קשה לא לקנא אולם חשוב לדעת לבלום את פינו שלא נאבד הכול.
חצי כוס מלאה – תראה את החצי כוס המלאה – אישה, ילדים, בית וכד'. אפשר לשאוף ולרצות. תדע לא להילחם. לא להקשות על הנהגת ה' יתברך עם חייך. זה חס ושלום מעורר דינים על האדם. מי שמודה לה' על הכל, ומפנים שהכשל הוא לטובתו, לטובת תיקונו בזה העולם, ה' יתברך ממתיק מעליו את הדינים.
עשה לך רב – על האדם לקבל את מאורעות חייו בהכנעה. זו העבודה שלנו וזה מה שמלמדות אותנו הפרשיות הללו. לקורח היה ריבוי שאלות – למה דווקא את ם? למה דווקא טלית שכולה תכלה וכד'. משה רבנו משיב – אני לא יודע אבל כך ה' אמר. לכן חשוב שאדם יהיה מודרך – עשה לך רב. מודרך על פי התורה. אם הרב אומר משהו, זה ה' יתברך אומר את זה. הרב הוא בשר ודם.
זכות התנאים תעמוד להצלחת כל עם ישראל, לרפואת כל חולי עמו ישראל, פרנסה בשפע, זיווגים משורש נשמה מתוך שמחה.
1 רבי שמעון בר יוחאי היה תלמיד של תלמיד) 5 דורות אחורה (של ר' נחוניה בן הקנה.
2 אסור לשמוח בנפול רשעים מישראל (מותר ברשעי הגויים). שאלו את הגאון מווילנה אם מותר להרוג מוסר.השיב שאסור להרוג, אולם מותר שלא לסייע לו בעת נפילתו. דאגו שאותו מוסר יטבע ושמחו על נפילתו. שבוע לאחר מכן נפטרו השמחים. השיב להם הגאון מו וילנה שהמיתה היא לא בגין המעשה אלא בגין השמחה. כך, בגמרא מסופר שה- ס.מ שמח על הפירעון של מכירת יוסף (10 הרוגי מלכות), אך נענש על כך.