
ב"ה
פרשת "בהר-בחוקותיי"
"אם בחוקותיי תלכו, ואת מצוותיי תשמרו ועשיתם אותם…" (ויקרא כ'ו,ג')
פירש רש"י: "בחוקותיי תלכו" יכול זה קיום המצוות? כשהוא אומר: "ואת מצוותיי תשמרו", הרי קיום המצוות אמור. הא מה אני מקיים "אם בחוקותיי תלכו"? שתהיו עמלים בתורה.
לימוד תורה דורש עמל. כולנו, כל אחד לפי דרגתו, נדרש להשקיע מאמץ וכח בלימוד התורה: לשמור על הזמן הקבוע ללימוד שלא לבטלו, לעמול להבין את הלימוד עד מקום שיד שכלו מגעת, לשמור את הזמן הפנוי שיש לו שלא להוציאו בבטלה, וכיוצ"ב.
רבי נחמן מברסלב כותב שאת התורה צריך ללמוד בכח ושעי"ז נותן כח ליצרו הטוב להתגבר על יצרו הרע.
מסופר על ה"חזון איש" שפעם ראוהו שוכב על מטתו, והכרית מונחת על הרצפה לצד המטה. לשאלת בני ביתו מדוע אינו מרים את הכרית מן הרצפה ושוכב עליה, השיב ה"חזון איש": "אילו היה לי כח להרים את הכרית, לא הייתי שוכב"… מבהיל.
בדרך רמז מפרש "אור החיים" הקדוש: "אם בחוקותיי תלכו" שהוא עסק התורה, צריך שלפי ערך זה תהיה גם שמירת המצוות וקיומן. והוא אומרו "ואת מצוותיי תשמרו" סמוך למצוות עסק התורה. שצריך שלא תהיה חוכמתו מרובה ממעשיו. וכמו שאמר התנא במסכת אבות: "כל שחוכמתו מרובה ממעשיו אין חוכמתו מתקיימת, וכל שמעשיו מרובים מחוכמתו, חוכמתו מתקיימת. מכאן אזהרה לעוסקים בחוכמת התורה שצריכים להגדיל מעשיהם וצידקתם יותר משאר ההמון שלומדים פחות.
השי"ת יזכנו לתורה ומעשים טובים. אמן.
שבת שלום ומבורך.
נכתב ע"י הרב דוד הי"ו – כולל "אביר יעקב" – בית שמש
בראשות מורנו הרה"ג הרב שמעון מועלם שליט"א