
פרשת עקב
בס"ד
פרשת השבוע פותחת בפסוק והיה עקב תשמעון את המשפטים האלה, ומפרש רש"י והיה עקב תשמעון אלו מצוות שאדם דש בעקביו, דהיינו מלאכת דש היא ההפרדה בין הגרעין למוץ, וכן במצוות הוא מפריד בין המצוות החשובות למצוות שפחות חשובות ח"ו, והתורה מבטיחה למי ששומר את המצוות שהאדם דש בעקביו הרבה ברכות.
וצריך להבין למה באמת חמור כ"כ לא לקיים את המצוות הפחות חמורות, ולהבנת העניין נביא משל למלך שציוה את עבדו לעשות עבורו כמה שליחויות, והעבד עשה את השליחויות העיקריות, ואת אלו שפחות חשובות הוא לא עשה, המלך שאל אותו למה לא עשית את כל מה שציויתי אותך, ענה לו העבד כי זה פחות חשוב, אמר לו המלך הציווי שלי נשאר ציווי בין אם זה דבר חשוב ובין אם זה דבר שאינו חשוב, אם אתה עושה רק את מה שנראה לך סימן שאתה לא עבד, אותו הדבר בקיום המצוות, הקב"ה שהוא מלך מלכי המלכים מצוה אותנו לקיים את המצוות, אם אנחנו לא מקיימים את כל מה שהוא מצווה סימן שאנחנו לא עבדי ה', אלא אנחנו עושים את המצוות כי נוח ומתאים לנו לעשות אותם.
מסופר על הגאון גדול הפוסקים רבי שלמה זלמן אויערבאך שאחד התלמידים שאל אותו הרי כתוב במשנה רבי חנניה בן עקשיא אומר רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות, אם הקב"ה רוצה לזכות אותנו שיתן לנו מצוה אחת או שתים ונקיים אותם בדקדוק רב כל החיים, למה הוא נתן לנו כל כך הרבה מצוות.
ענה לו הגרש"ז אויערבאך היא הנותנת בגלל שיש כל כך הרבה מצוות אז אפשר לזכות תמיד במצוות, משום שבכל דבר שאנחנו עושים אנחנו מקיימים מצוה, אתה קם בבוקר ונוטל ידים קיימת מצוה, מתלבש ונועל נעליים בצורה הנכונה קיימת מצוה, אתה הולך להתפלל מתעטף בציצית ומניח תפילין אתה מקיים מלא מצוות וכן הלאה בכל עולה במהלך היום אנחנו מקיימים מלא מצוות, וזה הזכות לעם ישראל בזה שהרבה להם מצוות.
ודוקא על המצוות האלו שאנחנו דשים אותם בעקב ולא מתייחסים אליהם, התורה מבטיחה שכר גדול כל כך, משום שזה מראה עד כמה אנחנו עבדי ה'. שבת שלום ומבורך.
נכתב ע"י האברך החשוב הרב יעקב צרפתי הי"ו
כולל "שירה לציון" סניף קרית משה
בראשות מורנו הרה"ג הרב שמעון מועלם שליט"א