
פרשת וישב
כב' כסלו תשפג'
"וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען, אלה תולדות יעקב, יוסף…"
אמרו רבותינו ז"ל: וישב יעקב-ביקש יעקב לישב בשלווה, מיד, אלה תולדות יעקב, יוסף -קפץ עליו רוגזו של יוסף, שנלקח ממנו למשך 22 שנים.
צדיקים מבקשים לישב בשלווה, אומר הקב"ה לא די להם לצדיקים מה שמתוקן להם לעולם הבא, אלא שמבקשים לישב בשלווה בעולם הזה?! אי אפשר גם וגם.
ומפרש בליקוטי הלכות שכן הוא בכל אדם, שכל הרוצה לשוב אל השם באמת, בהכרח שיהיה עליו גם כן כמה מיני מחלוקת ויסורין והתגרות בכל פעם, כי אי אפשר להתקרב באמת להשם יתברך כי אם על ידי זה. ועל כל אחד נאמר: ביקש יעקב לישב בשלווה ,קפץ עליו רוגזו וכו'
והתיקון לכל זה שיוכל להתגבר בכל פעם בהתגברות חדש כנגד כל מיני רוגז שקופצים עליו, הוא על ידי יוסף בעצמו. כמו שכתוב אלה תולדות יעקב- יוסף שבכוחו של יוסף יכול יעקב להתגבר בכל פעם מחדש כנגד הכל.
וכמו שכתוב במדרש: וישב יעקב- משל לפשתני (מוכר פשתן ) שנכנסו גמליו טעונים פשתן, תמה הפחמי (עושה פחמין): אנה יכנס כל הפשתן הזה? היה פיקח אחד משיב לו: ניצוץ אחד יוצא ממפוח שלך ששורף את כולו. כך יעקב ראה את כל האלופים של עשיו הכתובים למעלה, תמה ואמר: מי יכול לכבוש את כולם? מיד כתוב: אלה תולדות יעקב יוסף, וכתוב: "והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשיו לקש" ניצוץ אחד יוצא מיוסף שמכלה ושורף את הכל.
גם קודם לכן, כשהיה יעקב בבית לבן, כתוב: "ויהי כאשר ילדה רחל את יוסף, ויאמר יעקב אל לבן שלחני ואלכה אל מקומי" פירש רש"י רק משנולד שטנו של עשיו שהוא יוסף, בטח יעקב ורצה לשוב למקומו, כמו שכתוב והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה וכו' כי אש ללא להבה לא שולט למרחוק. יעקב צריך את יוסף כדי להתגבר על עשיו.
וכן כל אחד מישראל שרוצה לשוב אל השם יתברך ולהתגבר על כל המניעות צריך את יוסף.
יוסף- מרמז על הצדיקים האמיתיים, שבחידושי תורתם ובעצותיהם יכולים לשמח לב כל אחד מישראל, ולהפוך היגון ואנחה לשמחה, שעל ידי זה מלהיבים את לב ישראל להשם, כל מי שרוצה להתאחז בהם ולילך בעצתם. וכמו שכתוב: "ובית יוסף להבה" לשון התלהבות.
השם יזכנו שנרצה לשוב אליו באמת והוא ישוב ויגאלנו גאולת עולמים אמן!
ברכת שבת שלום וחודש טוב ומבורך
נכתב ע"י הרב דוד הי"ו – כולל "שירה לציון" – גבעת שאול
בראשות מורנו הרה"ג הרב שמעון מועלם שליט"א