שתף מאמר זה:

פוסטים אחרונים:

מאמר חיזוק ליום כיפור

מעשה בעני שהיה זקוק לפרנסה, יצא לחפשה.
פגש במלך שנתן לו שק מלא במטבעות זהב ואמר לו: "לך והתפרנס מכך". בשביל להתפרנס,
היה צריך העני לחצות את הנהר. הנהר היה מלא גלים, שוצף וסוער. בטפשותו, החל ההלך
לזרוק לנהר מטבע אחר מטבע ע"מ לייבשו. כמובן שדבר לא קרה…

להמשך קריאה »

הבטחת המהרח"ו לשנה טובה

כתב רבי חיים ויטאל (תלמיד האריז"ל) שצריך למנות את כסף הפדיון בערב ראש השנה ואחר כך לחזור על הפדיון נפש ביום כיפור ולחלק את הכסף למשפחות נזקקים ומעוטי יכולת בחג הסוכות.
וז"ל : "והעושה פדיון זה באופן זה מובטח לו שישלים שנתו".

להמשך קריאה »

מאמר לראש השנה – מהות השופר

הקולות העולים מן השופר הם שוברים מחיצות רוחניות ופועלים נשגבות בעולמות העליונים, אמנם גם אנחנו נוכל למצוא משמעות ממה שמבקש קול השופר להשמיע לאוזנינו, אם נתבונן כיצד נוצרים קולות השופר, נבחין שהתוקע נופח אויר בשופר והאויר יוצר את הקול, וכך אנו שומעים תקיעה תרועה ושברים. ומהו האוויר? האוויר הוא הנפש, התוקע מכניס לתוך השופר את כל חיותו.

להמשך קריאה »
פרשת דברים

ב"ה

פרשת דברים

"אלה הדברים אשר דיבר משה אל כל ישראל בעבר הירדן במדבר בערבה מול סוף בין פארן ובין תופל ולבן וחצרות ודי זהב" (דברים א', א')

במקרא מועט זה רמז כללות יראת השם ומידות ההגונות הצריכים להולכים בתורת השם. והם תשעה:

  • בעבר- שיהיה לוקח מידתו של אברהם העברי, שכל העולם מעבר אחד והוא מן העבר השני. שלא יסתכל כלל על בני העולם שסרים מאחרי השם רק יחשוב שהוא יחידי בעולם.
  • הירדן- שיהיה בליבו מרדות תמיד, שיכניע עצמו לפני בוראו. וכמו שאמר ריש לקיש: טובה מרדות אחת בליבו של אדם יותר ממאה מלקויות.
  • במדבר- כאומרם ז"ל: לעולם ישים אדם עצמו כמדבר שהכל דשין בו, שיתנהג בענווה.
  • בערבה- שתהיה הענווה בדרך הנאות והערב ולא בדרך הפחות והנמאס, שימצא תמיד חן ושכל טוב בעיני אלוקים ואדם. וכן, שכשיצטרך להוכיח אחרים, אל ימנע עצמו מחמת ענווה פסולה.
  • מול סוף- שיהיה למול עיניו סוף האדם, ויזכור תמיד יום מותו.
  • בין פארן ובין תופל- פארן לשון פאר, שתהיה צהלתו בפניו, אך מצד שני, שתהיה דאגתו בליבו, שלא יהיה ליבו ערב עליו, לשון תופל, מפחד שמא עבר על רצון ה'.
  • ולבן- שיהיה ליבו טהור ונקי מן הקנאה והתחרות ושנאת הבריות.
  • וחצרות- הם חצרות השם, בתי מדרשות, שיהיה לימודו קבע ולא עראי.
  • ודי זהב- שיאמר די לזהב, ויהיה מסתפק בהכרחי. ונספר מעשה מענין ההסתפקות במועט.

רבי מיכל יהודה לפקוביץ' זצ"ל היה יושב בשיעור על כיסא פשוט בלי משענת גם בהיותו בן 90 שנה. רבים התפלאו על כך. בהזדמנות סיפר הרב על פגישה שנערכה פעם בין הרש"ש לנצי"ב (רבי שמואל שטראשון, ורבי נפתלי צבי יהודה ברלין זצוק"ל). הרש"ש הציג בפני הנצי"ב קושיה חזקה שהוא מתחבט בה כבר זמן רב. שמע הנצי"ב את הקושיה ומיד יישב אותה באופן בהיר. חלשה דעתו של הרש"ש, הוא מנסה זמן כה רב, והנה בא הנצי"ב ומבלי להתאמץ משיב על כך תשובה הגונה. הנצי"ב שהבחין בצערו אמר לו: "בביתי אין כיסא, ואילו אתה יושב ולומד על כיסא נוח ומתוך עושר"

"הרי לנו כוחה של תורה שאינה מתוך תענוג" סיים רבי מיכל יהודה זצ"ל.

השם יתברך יזכנו לתשובה שלימה.

(עפ"י אור החיים הקדוש ו"מתוק האור")

שבת שלום ומבורך.

נכתב ע"י הרב דוד הי"ו – כולל "אביר יעקב" – בית שמש

בראשות מורנו הרה"ג הרב שמעון מועלם שליט"א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן