שתף מאמר זה:

פוסטים אחרונים:

מאמר חיזוק ליום כיפור

מעשה בעני שהיה זקוק לפרנסה, יצא לחפשה.
פגש במלך שנתן לו שק מלא במטבעות זהב ואמר לו: "לך והתפרנס מכך". בשביל להתפרנס,
היה צריך העני לחצות את הנהר. הנהר היה מלא גלים, שוצף וסוער. בטפשותו, החל ההלך
לזרוק לנהר מטבע אחר מטבע ע"מ לייבשו. כמובן שדבר לא קרה…

להמשך קריאה »

הבטחת המהרח"ו לשנה טובה

כתב רבי חיים ויטאל (תלמיד האריז"ל) שצריך למנות את כסף הפדיון בערב ראש השנה ואחר כך לחזור על הפדיון נפש ביום כיפור ולחלק את הכסף למשפחות נזקקים ומעוטי יכולת בחג הסוכות.
וז"ל : "והעושה פדיון זה באופן זה מובטח לו שישלים שנתו".

להמשך קריאה »

מאמר לראש השנה – מהות השופר

הקולות העולים מן השופר הם שוברים מחיצות רוחניות ופועלים נשגבות בעולמות העליונים, אמנם גם אנחנו נוכל למצוא משמעות ממה שמבקש קול השופר להשמיע לאוזנינו, אם נתבונן כיצד נוצרים קולות השופר, נבחין שהתוקע נופח אויר בשופר והאויר יוצר את הקול, וכך אנו שומעים תקיעה תרועה ושברים. ומהו האוויר? האוויר הוא הנפש, התוקע מכניס לתוך השופר את כל חיותו.

להמשך קריאה »

ב"ה

פרשת שופטים

"

"שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך" (דברים טז', יח')

רבי יוסי הגלילי אומר: צדיקים יצר הטוב שופטן, רשעים יצר הרע שופטן, בינונים זה וזה שופטן. ואומר אביי כגון אנו- בינונים. מסביר "הנועם אלימלך", שהצדיקים- היצר הטוב מוכיח אותם על מעשיהם הטובים שהם עושים, אם חיסרו ולא עשאום כהלכתן, כראוי לעשות לכבוד הבורא ברוך הוא. והרשעים- היצר הרע מראה להם שכל מעשיהם טובים, וגם המעשים הרעים שעשו, מראה להם היצר הרע צד היתר בדבר. והבינונים, שזה אנחנו, צריכים להחזיק בשני הדרכים, מצד אחד להתווכח בקרבו תמיד על מעשיו, שיהיה תמיד לנגד עיניו שהוא מחסר בעבודת השם ויהיה שפל ונבזה בעיני עצמו, אך אף על פי כן, לא יחזיק עצמו כרשע ח"ו, כאומרם ז"ל: אל תהי רשע בפני עצמך (אבות ב') שאז יבא להתייאש מלעשות איזה מצוה או תורה ותפילה.

נמצא- האדם צריך להחזיק עצמו בשני מדרגות ולקיים "בכל לבבך"- בשני יצריך.

ולפי זה יתפרש הפסוק לעיל: "שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך", "שופטים"- רמז ליצר הרע שמלמד להסתכל על עצמו באור חיובי. "ושוטרים"- רמז ליצר הטוב שמלמד את האדם לבקר את עצמו אם לא חיסר בעבודתו, כשוטר הרודה בעם. "בכל שעריך"- כי כל דבר מצווה וקדושה יש לו שער בפני עצמו, שהעושהו פותח שער למעלה.

ועל ידי שני דרכים אלו נמצא אוחז בעבודת השם תמיד. כי גם כשיעשה הרבה טוב בעבודת השם, לא יסתפק עצמו בזה ויזכור שיש עוד ועוד מה להשיג, וגם אם יפול, ח"ו, למקום שיפול, ואפילו בשאול תחתיות, גם כן, לא יתייאש עצמו, ויעשה מה שיוכל, כי גם שם נמצא השם יתברך. וכתוב בספרים שהבקיאות הזאת, לאחוז בשני הדרכים, היא סוד כוונת אלול שמרמז אני לדודי ודודי לי, ראשי תיבות אלול. "אני לדודי"- שתמיד יש למה לשאוף ולאן להתקדם. "ודודי לי"- שאף פעם אין יאוש ותמיד השם איתך ואצלך ותוכל לעובדו. ואז ימין השם פשוטה לקבל תשובתנו. אמן.

שבת שלום ומבורך.

נכתב ע"י הרב דוד הי"ו – כולל "אביר יעקב" – בית שמש

בראשות מורנו הרה"ג הרב שמעון מועלם שליט"א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן