
ב"ה
פרשת שופטים
"
"שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך" (דברים טז', יח')
רבי יוסי הגלילי אומר: צדיקים יצר הטוב שופטן, רשעים יצר הרע שופטן, בינונים זה וזה שופטן. ואומר אביי כגון אנו- בינונים. מסביר "הנועם אלימלך", שהצדיקים- היצר הטוב מוכיח אותם על מעשיהם הטובים שהם עושים, אם חיסרו ולא עשאום כהלכתן, כראוי לעשות לכבוד הבורא ברוך הוא. והרשעים- היצר הרע מראה להם שכל מעשיהם טובים, וגם המעשים הרעים שעשו, מראה להם היצר הרע צד היתר בדבר. והבינונים, שזה אנחנו, צריכים להחזיק בשני הדרכים, מצד אחד להתווכח בקרבו תמיד על מעשיו, שיהיה תמיד לנגד עיניו שהוא מחסר בעבודת השם ויהיה שפל ונבזה בעיני עצמו, אך אף על פי כן, לא יחזיק עצמו כרשע ח"ו, כאומרם ז"ל: אל תהי רשע בפני עצמך (אבות ב') שאז יבא להתייאש מלעשות איזה מצוה או תורה ותפילה.
נמצא- האדם צריך להחזיק עצמו בשני מדרגות ולקיים "בכל לבבך"- בשני יצריך.
ולפי זה יתפרש הפסוק לעיל: "שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך", "שופטים"- רמז ליצר הרע שמלמד להסתכל על עצמו באור חיובי. "ושוטרים"- רמז ליצר הטוב שמלמד את האדם לבקר את עצמו אם לא חיסר בעבודתו, כשוטר הרודה בעם. "בכל שעריך"- כי כל דבר מצווה וקדושה יש לו שער בפני עצמו, שהעושהו פותח שער למעלה.
ועל ידי שני דרכים אלו נמצא אוחז בעבודת השם תמיד. כי גם כשיעשה הרבה טוב בעבודת השם, לא יסתפק עצמו בזה ויזכור שיש עוד ועוד מה להשיג, וגם אם יפול, ח"ו, למקום שיפול, ואפילו בשאול תחתיות, גם כן, לא יתייאש עצמו, ויעשה מה שיוכל, כי גם שם נמצא השם יתברך. וכתוב בספרים שהבקיאות הזאת, לאחוז בשני הדרכים, היא סוד כוונת אלול שמרמז אני לדודי ודודי לי, ראשי תיבות אלול. "אני לדודי"- שתמיד יש למה לשאוף ולאן להתקדם. "ודודי לי"- שאף פעם אין יאוש ותמיד השם איתך ואצלך ותוכל לעובדו. ואז ימין השם פשוטה לקבל תשובתנו. אמן.
שבת שלום ומבורך.
נכתב ע"י הרב דוד הי"ו – כולל "אביר יעקב" – בית שמש
בראשות מורנו הרה"ג הרב שמעון מועלם שליט"א